صفحه اصلی
کلنگی که هرگز از زمین بیرون نیامد مشاهده در قالب پی دی اف چاپ فرستادن به ایمیل
نوشته شده توسط رضا اتابکی   
چهارشنبه ، 30 فروردين 1391 ، 13:32

یکی از مشکلات میلاجرد بیکاری جوانان می باشد که متعاقب آن مشکلاتی از قبیل اعتیاد و سوق به سمت اعمال خلاف قانون پیش می آید. با این وضع گرانی سوخت برای موتور آبها و کم آبی موجود در منطقه عملاً دیگر کشاورزی مقرون به صرفه نمی باشد که این مساله باعث به صدا در آمدن زنگ خطر بزرگ برای میلاجرد و مردم منطقه می باشد .میلاجردی که تا کنون به برکت کشاورزی و دامداری به پای خود ایستاده بود و مردم خود به تنهایی گلیم خود را آب بیرون می کشیدند و کمترین توقعی هم از دولت نداشتند چون نیازی به کارهای دولتی نداشتند . شاید یکی از علتهایی که میلاجردیها کمتر در عرصه کارهای دولتی و اداره جات استان و کشور حضور دارند همین مساله است  بهار و تابستان و قسمتی از پاییز را مشغول کشاورزی و زمستان را هم غالباً در حال استراحت و یا نگهداری از دامهایشان می پرداختند . ولی الان قضیه فرق کرده است به علت محدود شدن زمینهای کشاورزی به علت کم آبی از یک خانواده چند نفره که زمانی همه به کار کشاورزی می پرداختند یک نفر هم می تواند به امور کشاورزی بپردازد( اگر زمینهای خودشان را به علت خشکسالی و کم آبی رها نکرده باشند)و بقیه افراد خانواده بیکار شده اند که یا مجبورند به تهران یا شهرهای دیگر مهاجرت کنند یا با همان وضع موجود بسازند.


حال وقت آن رسیده که فکر اساسی کرد که البته دولت محترم به این موضوع پی برده و در صدد رفع این مشکل برآمده است ولی متاسفانه ما خودمان کوتاهی کرده ایم که نمونه آن اختصاص کارخانه شیر برای میلاجرد  در سفر دوم ریاست جمهوری به منطقه بود که می توانست بسیاری از مشکلات میلاجرد را حل کند که مسئولین ما آنقدر تامل و کوتاهی کردند که آن هم از دستمان رفت (که البته بنده در یک پست جداگانه در سایت به این موضوع مفصل پرداخته ام ولی آخرش هم معلوم نشد به چه علت دستور رئیس جمهور عملی نشد و چه بر سر کارخانه شیر آمد اگر مایل باشید می توانید در اینجا مبحث اشاره شده را ببینید.).خوب کارخانه شیر که رفت ولی فرصتها که نرفته اند حال زمزمه احداث ناحیه صنعتی میلاجرد به کوش می رسد که چند وقتی است در جلسات رسمی به میان می آید مثلاً در یکی از جلسات فرمانداری از ايجاد ناحيه صنعتي ميلاجرد و تسريع در عملی کردن  آن تاكيد گرديد که انشاالله با تحقق آن بسیاری از مشکلات از جمله مشکل بیکاری جوانان حل خواهد شد .البته آنطور که شندیده ایم خیلی سال پیش هم یک شهرک صنعتی برای میلاجرد در نظر گرفته شده بود که حتی فنسهای آن را هم زده بودند فکر کنم هنوز هم پایه های فنسها باقی مانده باشد در حوالی بخشداری فعلی که به دلایلی این موضوع تحقق پیدا نکرد.

در زیر سندی از جراید  30 سال پیش داریم که نشان می دهد در همان اوایل انقلاب حتی کلنگ احداث این واحد توسط نماینده وقت مردم اراک در مجلس اول مرحوم حجة الاسلام میر جعفری و استاندار وقت استان مرکزی  به زمین زده شده ولی بعد از آن دیگر خبری از احداث این واحد نشده و به باد فراموشی سپرده شده است .

ناحیه صنعتی میلاجرد

چون قسمتهای ریز این بریده روزنامه در این عکس نا خوانا می باشد عین نوشته ها را در زیر می آوریم .

به مناسبت هفته جهاد  سازندگی و برای اولین بار در ایران بازارچه مرکزی جهاد سازندگی در روستای میلاجرد از توابع بخش وفس احداث خواهد شد .

(این مطالب را مسئول کمیته فنی جهاد سازندگی استان مرکزی اعلام کرد و افزود ، این طرح به منظور تامین قطعات مورد نیاز صنایع کشاورزی روستایی و همچنین تامین قطعات صنایع مادر و به منظور جلوگیری از مهاجرت بی رویه روستاییان و اشتغال به کار متخصصین روستاها در محل زندگیشان در مساحت 5 هکتار و با هزینه ای معادل 43 میلیون ریال توسط جهاد سازندگی ایجاد می شود.

وی افزود این بازارچه ها که قرار است در 9 استان دیگر کشور نیز به مرحله اجرا در آید ، هر کدام به تولید قسمتهایی از صنایع مورد نیاز کشاورزی روستایی و صنایع بزرگ دیگر که تا به حال از خارج از کشور تهیه می شده است همت ورزند و در حدود 150 نوع کالای صنعتی به طور کامل در این بازارچه ها در سراسر کشور تولید شود .

در این مراسم که استاندار استان مرکزی و حجت الاسلام میر جعفری نماینده مردم اراک در مجلس شورای اسلامی و سایر مقامات استان و مسئولان مجلسی حضور داشتند ، حجت الاسلام میر جعفری از حضور روستاییان در تمام صحنه های انقلاب اسلامی و علاقه مندی آنها به جمهوری اسلامی تقدیر و تشکر کرد و سپس کلنگ آغاز عملیات این پروژه بزرگ به زمین زده شد .

یاد آوری می شود که منظور توسعه صنایع در روستاها و مکانیزه کردن کشاورزی ، طرح تاسیس بازارچه های صنعتی در سطح روستاهای پر جمعیت کشور به وزارت جهاد سازندگی محول شده است .)

تصویر زیر خبر احداث کارخانه شیر میلاجرد تو شماره 1654 روزنامه جام جم مورخ 26 بهمن سال 1384 می باشد .

کارخانه شیر میلاجرد

نظر ها
افزودن جدید جستجو
نوشتن نظر
نام:
ایمیل:
 
آدرس سایت:
عنوان:
قالب نوشته:
[b] [i] [u] [url] [quote] [code] [img] 
 
 
:angry::0:confused::cheer:B):evil::silly::dry::lol::kiss::D:pinch:
:(:shock::X:side::):P:unsure::woohoo::huh::whistle:;):s
:!::?::idea::arrow:
 
کد آنتی اسپم نمایش داده شده در عکس را وارد کنید.

3.26 Copyright (C) 2008 Compojoom.com / Copyright (C) 2007 Alain Georgette / Copyright (C) 2006 Frantisek Hliva. All rights reserved."

آخرین بروز رسانی مطلب در پنجشنبه ، 3 شهریور 1401 ، 12:37